Jarenlang zetten condoom- en andere seksgerelateerde merken stereotypen neer van doelgroepen en seksueel gedrag. Voornamelijk masculien, perfect in beeld gebracht, heteroseksueel en wit. Beetje ouderwets, vind je niet?
Het vegan -yay!- condoommerk Huzzy is opgericht om dit beeld te doorbreken en iedereen de kracht te geven om zich vrij te voelen om seks te hebben zoals zij dat willen, ongeacht wie ze zijn. Seksuele voorkeur, geslacht, kleur of lichaamsvorm zouden niets uit moeten maken. Seks hebben op jouw manier maakt je nooit een minder persoon.
Waarom wijzen sociale media zoals Instagram het tonen van vrouwelijke tepels af, maar keuren ze het tonen van een mannelijke borst goed? En waarom communiceren seksgerelateerde merken vaak met een onrealistisch plaatje? Overwegend wit, met vrouwen op de voorgrond en perfect gesitueerd? Vreemd. We wilden dit gekke beleid en cultureel inzicht gebruiken om een statement te maken.
We lanceerden Huzzy met een video op socials waarin naakt te zien is van een diverse groep mensen, om ons publiek meteen bloot te stellen aan de kernboodschap: je bent vrij om je eigen seksleven te bepalen. Door dit op een directe manier te brengen, testen we het seksueel-ethische kompas van ons publiek: accepteer je dit of niet?
EEN PUNT MAKEN MET DE TEPEL-POLICY
Waarom wijzen sociale media zoals Instagram het tonen van vrouwelijke tepels af, maar keuren ze het tonen van een mannelijke borst goed? En waarom communiceren seksgerelateerde merken vaak met een onrealistisch plaatje? Overwegend wit, met vrouwen op de voorgrond en perfect gesitueerd? Vreemd. We wilden dit gekke beleid en cultureel inzicht gebruiken om een statement te maken.
We lanceerden Huzzy met een video op socials waarin naakt te zien is van een diverse groep mensen, om ons publiek meteen bloot te stellen aan de kernboodschap: je bent vrij om je eigen seksleven te bepalen. Door dit op een directe manier te brengen, testen we het seksueel-ethische kompas van ons publiek: accepteer je dit of niet?
NIET BLIJ MET WAT JE ZIET? KLAAG ONS AAN.
We wisten van tevoren dat sociale media zoals Instagram en Facebook de video zouden bannen. Daarom hadden we al een gecensureerde versie van de video klaar, met grafische illustraties om de intieme delen te bedekken. Die versie hebben we meteen geüpload nadat de originele versie was verwijderd. Daarmee hebben we dubbel en dwars benadrukt dat Instagram en Facebook niet zo ruimdenkend zijn over seks als de wereld zou moeten zijn. Zo zetten we onze boodschap meteen kracht bij en kregen we nog meer aandacht online.
LIEFDE VOOR IEDEREEN OP HUZZY.LOVE
We hebben de website www.huzzy.love ontworpen en gebouwd als een plek waar mensen ervoor kunnen kiezen om de originele Huzzy-video te bekijken, of de gecensureerde versie die aan de social media richtlijnen voldoet. Er wordt bijgehouden hoe mensen de video het liefste bekijken.
Met een eenvoudige shopping module, slimme UX-teksten en natuurlijk een verleidelijke verpakking, vlogen de connie’s binnen de kortste keren de deur uit.
HULDE AAN DEEN
Deen, één van de personen in de video, is non-binair en was tijdens het maken van de film in transitie. Die koos ervoor om deel te nemen omdat die zich nooit kon herkennen in advertenties of de populaire cultuur. Let erop hoe non-binaire personen aangesproken willen worden met die/hen.
Results
300%
toename van directe verkoop op hun eigen website
200%
toename van groothandeldistributie
- -
Huzzy heeft een lange termijn verkoopcontract kunnen sluiten met o.a. Etos en EDC (Easy Toys, Beate Uhse), één van de grootste Europese distributeurs van erotische artikelen.
- -
+1.500 nieuwe volgers op Instagram
WE HADDEN DIT NIET GEKUND ZONDER...
Kilo's M&M's, koffie, Kodachrome 35mm, Nirit Peled (regisseur), Stephan Polman (DOP), Bernie van Vlijmen (motion graphics), Gert-Willem Visser (editor), Iris Anne de Smit (illustrator), Anne de Ritter (producer), Blesz (spoken word artiest), Jackie Ashkin (spoken word artiest) en alle geweldige mensen in de film.